Knihy
e-knihy Domácí mlékař
FB skupiny

e-knihy

Domácí mlékař

Archivy
Rubriky
Knihy
Domácí mlékař
Kurzy pečení chleba

Domácí mlékař

Letošní zimu asi netřeba komentovat.Letošní zima je  parádní. A aby člověk moc nelétal v oblacích, den, kdy jsem jela s dětma do Prahy na přezkoušení, klesly teploty ráno na -8°C. Vlak nám jel v 5:19,  hodinku to dá na vlak, takže vstávání do mrazivé noci. Pan domácí učí děti dost nenásilnou formou, nemá na rozdíl ode mne  nesmyslné vzorce v hlavě, nepotřebuje učebnice, nepotřebuje žádné osobní učební plány a na jeho interakci s dětmi je velmi dobře vidět, jak je potřeba vnést do učení mužský element. Pan domácí odmítá rozdělovat učení dětí na „to pro úředníka“ a „to pro ně“. „To pro úředníka“ zcela ignoruje. Nakonec právě ta nenásilná forma je rozhodně ta nejprůraznější.

Když nám došlo na konzultaci na hudební výchovu, zcela skromně jsem podotkla, že bych tedy asi Kvídovi navrhla za dvě. Protože majíc v hlavě učebice pro hudební výchovu a naší nemuzikální rodinu, nebyla jsem schopná navrhnout jedničku. Přezkušující to ale vzali do svých rukou a Kvída velmi šikovně navedli hezkými otázkami k tomu, aby se dozvěděli, že hraje na flétnu, že si zpívá a nakonec padla otázka, zda taky něco poslouchá? „No jasně, na to Kvído“. Trochu jsem se začala potit, protože zde je právě přesně moment, kdy přichází na řadu invence pana domácího. Je to on, kdo dětem nechává nahrávat svojí muziku, ze své do jejich mp3 a protože je to do sluchátek, můj pojem o jejich vzájemné  hudbě je velmi povrchní.

Okamžitě mi naskočil Krchovský, kterého si tady občas zpívá nahlas Jentl, Schmitzer a další a další. Trochu jsem se i bála, aby Kvído třeba taková „Klíšťata“, která umí báječně nebo „Dráty“, aby neměl chvilku sobě nevídaného exhibicionismu a nechtěl to třeba zazpívat. Ale vše dopadlo zcela jinak. Kvído jim sdělil, že poslouchá „Výhradně vážnou muziku“. „Aha, a co posloucháš?“ „Právě tam mám Vivaldiho, 4 roční období, Mozarta, Bacha, Bethowena a …. ještě, ještě Chačaturjana“. Pro mě, jako pro rodiče je na té odpovědi skvělá sociologická rovina. Nemáme doma ani rádio ani televizi, v počítači oboje nesledujeme a tak je parádní zjištění, že dítě, které nepřichází vůbec do styku s mainstreamovými toky hudby, najde si mezi vším, co mu jeho okolí nabízí právě vážnou hudbu a poslouchá jenom jí. Je to moc hezký moment, kdy si dítě samo vybírá prostor, pokud není svázané. V češtině se pak Kvído odmítl sveřepě postavit do role odpovídajícího, že  pohádky končí dobře. Tvrdě si stál za tím, že jak pro koho :). Jentl to malinko vyrovnala velmi neobratně opravenými „Přemislovci“ a pak ve vlaku plakala, že si dala s mapou Přemyslovců takovou práci, všechno vypisovala, namalovala a pak tam má špatně opravený jedno „i“ a Ester a její okolí zajímá jen to I a vůbec nevidí tu práci a pak se tomu  smějou. Ne tak přezkušující, kteří vidí právě tu práci a dokážou dítě motivovat k tomu, aby v devíti letech samo zaujatě vyprávělo, co v té vlastivědě vlastně dělalo.

Mimochodem, ještě k hudbě, zaregistrovali jsme nové téma nového ministra kultury – povinnost platit poplatky pro rádio a tv každou domácností.  Jedno z odůvodnění – „Osobně jsem se nikdy nesetkal s nikým, kdo by neposlouchal rádio“. Báječné uvažování. Tož, pokud takové uvažování projde, má se naše rodina na co těšit. Měli bychom začít šetřit na povinné ručení, na obědy do školní jídelny ….

Celozrnné větrníky

Přezkoušení máme za sebou, dopadlo báječně a tak je čas nějak to oslavit. Rozhodla jsem se proto pro celozrnné větrníky. Rozhodně doporučuji někdy, při volném odpoledni zkusit. Odpalovaného těsta není třeba se bát.

Odpalované těsto na větrníky uděláme podle základního návodu na odpalované těsto. Dáme si pozor, abychom těsto řádně odpálili – moment, kdy se těsto v hrnci zahřívá a míchá. Další mezník je správné zapracování vajec do těsta. Hezky jedno po druhém.

Jakmile máme hotové odpalované těsto a dáváme do troby plechy s větrníky, které vytvarujeme na plech buď tvarovacím pytlíkem, strojkem  s pákou  nebo  jen obyčejně rukou, namočenou ve vodě – utvoříme hada, kterého stočíme to požadovaného tvaru a dáme plechy péci do trouby na 190°C – můžeme začít dělat náplně a polevy.

Nejprve je třeba začít s domácím kondenzovaným mlékem. To budeme potřebovat do karamelového krému. Uděláme si rychle (asi 20 min) mléko a dáme si ho na stranu.

Pak přijde na řadu karamel. Karamel v poslední fázi vaření naředíme právě odloženým kondenzovaným mlékem. Vznikne nám celkem řídký horký karamel, který ale po chvíli krásně zhoustne a zůstane jemný. Na karamel ze 500 g cukru přidávám 100 g másla a 380g kondenzovaného mléka.

Po karamelu si uděláme klasický žloutkový krém na věnečky – na něj je recept také zde.

 

Jakmile je krém hotový a krásně vychladlý, vyšlehaný s máslem, část krému si můžeme nechat žlutou a část krému můžeme našlehat s právě udělaným karamelem. Je vynikající!

Sebereme či odstředíme smetanu, necháme vychladnout a našleháme jako šlehačku.

Nakonec si uděláme polevu ze zbylých bílků. Našleháme 2 bílky s rumem, citronovou šťávou a cukrem – tolik cukru, aby vznikla krásná vláčná poleva.

Kompletace

Upečené větrníky necháme vychladnout, rozřízneme,

naplníme karamelovým krémem. Na krém dáme ušlehanou šlehačku. Přiklopíme druhou částí větrníku a pokapeme polevou.

Pokud se vám líbí sladké recepty na této stránce, lze si stáhnout e-knížku se sladkými recepty – čisté vařivo bez fotek.

 

 

3 Odpovědi to “Větrníky z celozrnné mouky”

  • Sirael.s:

    S tématem škola a učení mi naskočil v paměti můj zápis do první třídy….měli jsme zazpívat nějakou písničku…vybrala jsem si „Na hradě Okoři….“ u zápisu byl se mnou taťka a když to mamka slyšela, co jsem tam převedla, tak jí málem kleplo….dodnes nevím, co je na té písničce špatného….
    Dále například znalosti z dějepisu co si pamatuju ze školy je jeden datum….rok 1212 Zlatá bula sicilská….nic jiného si snad nepamatuju…ale teď sama od sebe se dovzdělávávám zábavnou formou, čtením historických románů, a musím říct, že to mi dává víc než to ve škole….konečně se v části dějin orientuji co se v Evropě dělo tak nějak globálně a ne tak jak nás to učili ve škole….jedna země od x.stolení do y.století a pak další země,světadíly….jako malá jsem si vůbec nedokázala dát dohromady, co se dělo například ve Francii a v Anglii ve stejném období , natož pak, že to mělo souvislot…..no teď to vypadá, že jsem ÚB ,-)

  • hanakol:

    Ač povoláním učitelka, plně chápu Jidášův vztah k učebním osnovám. Mám, bohužel, podobný, aspoň k některým částem, což mi teda v práci činí jisté problémy. Ale pomalu se učím uvádět do praxe rčení:…“aby se vlk nažral a koza zůstala celá.“ Zatím mi to ještě tak úplně nejde, ale snad to přijde.

  • Práve sme rozmýšlali, ako si osladíme poobedie. Výsledok vyzerá parádne a rozhodli sme sa, že aj my vyskúšame zdravšiu formu receotu ! Ďakujem za tip !

Přidejte komentář na hanakol